Includerea și diversitatea reprezintă o prioritate pentru programele Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate. Ce înseamnă acest lucru? Că toți actorii implicați în implementarea acestor programe - de la Comisia Europeană, Agenția Executivă, Agențiile Naționale, dar și toate organizațiile care fac parte din această comunitate a Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate joacă un rol și au o responsabilitate comună pentru a crea cadre și contexte potrivite, astfel încât participanții cu oportunități reduse să fie parte activă a acestor programe. Proiectele finanțate trebuie să reprezinte contexte de învățare accesibile, echitabile, în care se valorifică diversitatea, spații de dialog și de reflecție asupra acestor teme. Ele sunt și căi prin care se pot înlătura bariere (barierele identificate în cadrul documentelor programelor sunt dizabilitățile, problemele de sănătate, barierele legate de sistemele de educație și formare, diferențele culturale, barierele sociale, economice, geografice și cele legate de discriminare). Pentru ca Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate să fie instrumente ale includerii și diversității au fost create strategii și numeroase resurse dedicate organizațiilor implicate în aceste programe. Găsiți mai jos strategiile create la nivel european și național, cât și resurse relevante în domeniu.
Centrele de resurse SALTOSALTO, Inclusion & Diversity (tineret) Strategii și cercetăriStrategia Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate privind includerea și diversitatea (en, ro)Acest document, lansat de Comisia Europeană în 2021, a fost elaborat în cooperare cu Agențiile Naționale Erasmus+ / Corpul European de Solidaritate și cu alte părți interesate externe, cu scopul de a aduce programele Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate mai aproape de persoanele cu oportunități reduse și de organizațiile care lucrează cu aceștia. Documentul include:
Strategia Agenției Naționale din România privind includerea și diversitatea (disponibilă în limba engleză aici)Acest document prezintă strategia Agenției Naționale din România privind includerea și diversitatea, pentru perioadă de implementare a Erasmus+/Corpul European de Solidaritate 2021-2027. Strategia a fost realizată după un proces de consultări atât la nivelul Agenției Naționale, cât și împreună cu partenerii AN și alți actori relevanți din domeniu. Documentul include:
Focus on inclusion in education: raport final (en)Acest raport analizează rezultatele proiectelor Erasmus+ care promovează includerea în educație, implementate între 2014 și 2020. Pornind de la un inventar de 120 de proiecte Erasmus+ considerate de „bună practică” în baza de date de proiecte Erasmus+, 15 proiecte au fost selectate pentru examinare ulterioară ca studii de caz. Raportul rezumă principalele constatări ale acestor 15 studii de caz. Scopul este de a identifica și prezenta abordări de succes și de a sprijini dezvoltarea politicilor europene în acest domeniu.
ResurseInclusion A to Z (en)Broșura „Inclusion A to Z” este menită să servească drept busolă organizațiilor active în Erasmus+/ESC pentru a le ajuta să gestioneze activități la nivel internațional. Combinația dintre teorie și metode practice prezentate vizează pregătirea organizațiilor pentru primii pași în proiecte incluzive de tineret E+/ESC și să determine o creștere a calității activităților incluzive. A fost revizuită în 2022. Deși e axată pe domeniul tineret, e o sursă de inspirație pentru orice domeniu de învățare. Mai multe resurse create de Salto Inclusion&Diversity sunt disponibile aici.
Embracing Diversity (en)Cum pot diferențele să devină o sursă de învățare mai degrabă decât conflicte sau prejudecăți?
Engage in Inclusion! (en)Aveți puțină sau nu aveți experiență în planificarea proiectelor pentru tineri care să includă persoanele cu dizabilități, dar sunteți dispus să încercați? Acest ghid poate sprijini organizațiile să dezvolte activități de tineret mai incluzive, în care să valorifice diversitatea, punând accent pe cum se poate lucra cu tinerii cu dizabilități și afecțiuni de sănătate. Este un bun început de reflecție despre cât de incluzive sunt propriile proiecte de tineret. Deși e axată pe domeniul tineret, e o sursă de inspirație pentru orice domeniu de învățare. Mai multe resurse create de Salto Inclusion&Diversity sunt disponibile aici.
ID Talks (înregistrări și articole disponibile aici)ID Talks este o serie de workshop-uri online organizate de Salto I&D, de până la 90 de minute fiecare, cu invitați inspiraționali, discuții și sesiuni de întrebări și răspunsuri. ID Talks Language, ID Talks Local, ID Talks Race, ID Talks LGBTQIA+, ID Talks Gender sunt doar câteva din atelierele organizate ale căror înregistrări și articole le puteți urmări pe site-ul Salto. Mai multe resurse create de Salto Inclusion&Diversity sunt disponibile aici.
Platforma InclusiveMobility.euInclusiveMobility.eu este platforma europeană despre includere și servicii de sprijin oferite studenților internaționali de către instituțiile de învățământ superior, Agențiile Naționale și Ministerele educației. În versiunea sa actuală, platforma își propune să ofere studenților cu dizabilități toate informațiile de care au nevoie pentru a studia în străinătate. De pe platformă pot fi accesate mai multe resurse: un instrument de autoevaluare care își propune să sprijine instituțiile de învățământ superior, Ministerele educației și Agențiile Naționale să își evalueze practica actuală și să ofere îndrumare cu privire la punctele de acțiune pentru îmbunătățire; un pachet de training care își propune să sprijine instituțiile de învățământ superior, Ministerele educației și Agențiile Naționale cu sfaturi pentru implementarea Cadrului de mobilitate incluzivă la nivel instituțional sau național; un toolbox unde pot fi consultate numeroase resurse și publicații create, cum ar fi: Making mobility programmes more inclusive - Manual to provide information and promote mobilities in an inclusive way, Making mobility programmes more inclusive for students with disabilities Inclusive Mobility - Booklet of policy recommendations and good practices, Making mobility programmes more inclusive for students with disabilities Inclusive Mobility - Guidelines for higher education institutions, Making mobility programmes more inclusive for students with disabilities Inclusive Mobility - Research Report. Platforma este un rezultat al proiectului Erasmus+ EPFIME condus de Ministerul flamand al educației și formării și Centrul de sprijin pentru învățământ superior Incluziv, în cooperare cu Erasmus Student Network, Asociația pentru învățământ superior Acces & Disability și Asociația universităților irlandeze.
COMPASS: Manual for Human Rights Education with Young People (en)Compass este o resursă creată de Consiliul Europei cu informații, instrumente și sfaturi pentru educația pentru drepturile omului. Prin urmare, poate fi folosit în multe moduri diferite și nu există un punct de plecare anume. Mulți cititori sunt inițial interesați de activități. Autorii recomandă, însă, să citiți cel puțin capitolul 1.3, „Utilizarea busolei pentru educația pentru drepturile omului” înainte de a desfășura oricare dintre activități. Compass a devenit un manual de referință pentru multe persoane implicate în lucrul cu tinerii și în educația non-formală. Detalii suplimentare aici.
Salto ToolboxDacă sunteți în căutare de instrumente – manuale, studii de cercetare, metode, exerciții – care să vizeze tematica includere & diversitate și care să vă inspire pentru proiectele pe care le derulați, vă recomandăm să accesați Salto Toolbox. Veți găsi sute de astfel de instrumente utile pentru activitățile de învățare, create în cadrul proiectelor Erasmus+/Corpul European de Solidaritate. Deși sunt gândite pentru activități de tineret, cu siguranță pot fi utile pe toate sectoarele din cadrul Erasmus+. |
Proiecte conferință Învață și dă mai departe
Lansarea competiției finalizate cu atribuirea Certificatului Lingvistic European – European Language Label – 2023
Proiecte conferință Învață și dă mai departe
Lansarea competiției finalizate cu atribuirea Certificatului Lingvistic European – European Language Label – 2023